Standardy Ochrony Małoletnich w PANORAMA GÓRSKA WISŁA RESORT & SPA

I. Zasady ogólne.
1. Mając na uwadze konieczność zapewnienia osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie
ich pobytu w obiekcie hotelarskim PANORAMA GÓRSKA WISŁA RESORT & SPA,
wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony małoletnich”, zwane dalej Standardami.
2. Ilekroć w Standardach jest mowa o:
a. Hotelu – rozumie się przez to obiekt hotelarski PANORAMA GÓRSKA WISŁA
RESORT & SPA ,
b. manager hotelu – rozumie się przez to osobę zarządzającą Hotelem,
c. pracowniku hotelu – rozumie się przez to osobę zatrudnioną w Hotelu, niezależnie
od rodzaju umowy na podstawie, której wykonywana jest przez nią praca w Hotelu,
d. małoletnim – rozumie się przez to osobę, która nie ukończyła 18 roku życia.
3. Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, iż
mogą one stanowić niedogodność dla Gości Hotelu, w związku z czym należy wykazywać
zrozumienie dla reakcji Gości i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną,
przeprowadzania w Hotelu przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie może
stanowić powodu do odstąpienia od stosowania procedur.
4. Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować w sposób racjonalny, z
uwzględnieniem wszystkich zaistniałych okoliczności.
5. Pracownicy Hotelu powinni w kontaktach z małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju
emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy małoletni jest osobą
niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uwzględnić tę
okoliczność.
II. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Hotelu, a małoletnim ze
szczególnym uwzględnieniem zachowań niedozwolonych wobec małoletnich.
1. Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Hotelu, a małoletnim, przebywającym w
Hotelu nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi
pracownika Hotelu.
2. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników Hotelu wobec dziecka przemocy
fizycznej, psychicznej, seksualnej, cyber-przemocy, jak również zaniedbania w
jakiejkolwiek formie.
3. Rekomendowane jest unikanie pozostawania „sam na sam: z małoletnim w przestrzeniach
Hotelu, np. pokój hotelowy, magazyny, zaplecza.
4. Na terenie Hotelu obowiązuje zakaz fizycznego kontaktu z małoletnim, chyba że jest to
absolutnie konieczne oraz odbywa się za zgodą opiekuna prawnego. W przypadkach, gdy
fizyczny kontakt jest nieunikniony (np. pomoc osobie niepełnosprawnej), powinien być on
zawsze przeprowadzany w obecności innej osoby dorosłej.
5. Na terenie Hotelu obowiązuje zakaz fotografowania małoletnich przez pracownika Hotelu,
jak również wykonywania sobie zdjęć z małoletnim, bez wyraźnej zgody rodzica lub
opiekuna prawnego.
6. Niedopuszczalne jest udzielanie przez pracownika Hotelu informacji na temat małoletniego
komukolwiek nieuprawnionemu bez zgody jego opiekuna.
III. Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji w
stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu.
1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Hotelu,
dokonują pracownicy recepcji.
2. Identyfikacja taka następuje na podstawie oświadczenia osoby dorosłej, która przebywa w
Hotelu z dzieckiem, potwierdzającego dane dziecka oraz określającego relacje łączące ją z
dzieckiem.
3. W przypadku odmowy wypełnienia oświadczenia, o którym mowa w pkt III ust. 2 powyżej
Hotel ma prawo odmówić zameldowania.
4. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w pkt III ust. 1 pracownik recepcji
nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobą dorosłą, z
którą przebywa on w Hotelu, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić managera
Hotelu. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją
pracowników Hotelu.
IV. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro
małoletniego, znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone.
1. Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego, znajdującego się na
terenie Hotelu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Hotelu jest zobowiązany do
reakcji na powyższe oraz podjęcia stosownych działań.
2. Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy
pracownik Hotelu zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie
małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu go, a także gdy
małoletni sam poinformował pracownika Hotelu o krzywdzeniu.
3. Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu
o zaistniałej sytuacji managera Hotelu, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby
spowodować zbędne opóźnienie – na powiadomieniu policji.
4. Pracownik Hotelu może podjąć również bezpośrednie działania mające na celu
przeciwdziałanie krzywdzeniu, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała
bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych. Osobą postronną w
rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia.
Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności
pracownik Hotelu powinien stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej
lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.
V. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego.
1. Po powiadomieniu przez pracownika Hotelu o sytuacjach przewidzianych w niniejszych
Standardach, manager Hotelu jest zobowiązany do oceny sytuacji, a jeśli ustalone
okoliczności uzasadniają taki krok – do powiadomienia policji lub sądu opiekuńczego.
2. W sytuacjach niecierpiących zwłoki, do powiadomienia policji jest uprawniony i
zobowiązany każdy pracownik Hotelu.
VI. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Hotelu do
stosowania Standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz
sposób dokumentowania tej czynności.
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników Hotelu do stosowania Standardów
manager Hotelu.
2. Pracownicy Hotelu zapoznani zostaną ze Standardami, jak również będą mieli możliwość
podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów w
ramach szkoleń wewnętrznych.
VII. Postanowienia końcowe.
1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie przez managera Hotelu ocena Standardów
w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z
obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane
na piśmie.
2. Standardy dostępne są na stronie internetowej http://panorama-górska.pl/ oraz w formie
papierowej, w widocznym miejscu w recepcji Hotelu wraz z wersją skróconą, przeznaczoną
dla małoletnich.
3. Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku.